زندگی با طعم سیب...Living with Apple Flavor
اگر داشته های زندگی خود را شمارش کنید؛ مجالی برای شمارش نداشته های زندگی خود نخواهید یافت . . .

 

در تفاسير آمده است كه روزي پيامبر اعظم(ص) فرمود: «يكي از بني اسرائيل لباس جنگ پوشيد و هزار ماه (هشتاد سال) از تن بيرون نياورد و پيوسته مشغول يا آماده جهاد في سبيل الله بود. ياران پيامبر تعجب كردند و آرزو كردند چنين فضيلت و افتخاري براي آنها نيز ميسر شود؛ در اين هنگام بود كه سوره قدر نازل شد و بيان شد كه « شب قدر از هزار ماه عبادت و جهاد برتر است.» به راستي حقيقت مطلوب، دستيابي به كمال طي مبارزه با نفس و تفكر و تدبر در نيات و اعمال است و نيك بخت كسي است كه با درك نياز خويش، ضرورت وحي را دريابد تا در پرتو آن، به ضرورت شب قدر پي ببرد تا با اين هوشياري از بركات ربوبي ليالي قدر بهره گيرد.»
با تأمل و تعمق در اين حديث از پيامبر اعظم(ص) كه «در ايام زندگي شما نسيم هاي رحمتي است، سعي كنيد خود را در مسير آنها قرار دهيد» به خوبي درمي يابيم يكي از اين نسيم هاي رحمت با توجه به آيات و روايات، ماه مبارك رمضان است.

خداوند براي اينكه بشر را به مسير اصلي بازگرداند، فرصت هايي را در اختيار وي قرار مي دهد تا با يافتن مجدد راه سعادت و تعالي، به سوي خدا و تكامل گام بردارد.
خداوند، تنها به اين لطف هم بسنده نكرد و در دل ماه مبارك رمضان نيز فرصت طلايي ديگري را گذارد كه اين فرصت، همان شب قدر است. طبق فرموده قرآن كريم، فضيلت شب قدر از يك عمر هشتاد ساله نيز برتر است.


18 / 5 / 1391برچسب:, :: :: نويسنده : سید احسان حسینی

 

13 / 5 / 1391برچسب:, :: :: نويسنده : سید احسان حسینی

 


دلیل گناهان چیست؟ چه چیزی قبل از گناه اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود انسان به گناه کشیده شود و خدای ناکرده دامنش به حرام الهی آلوده شود؟

منشأ شهوات و زمینه گناهان 

خیلی از ما انسان‌ها به دنبال دوری از گناهان و تکمیل اخلاق خود هستیم. فکر می‌کنیم عبارت معروف «انجام واجبات و ترک محرمات» همین است که رساله توضیح المسائل مرجع تقلیدمان را باز کنیم، آن احکامی را که حرام دانسته‌اند، انجام ندهیم و به امور واجب جامه عمل بپوشانیم. در حالی که خیلی از ما انسان‌ها به دنبال دوری از گناهان و تکمیل اخلاق خود هستیم. 

فکر می‌کنیم عبارت معروف «انجام واجبات و ترک محرمات» همین است که رساله توضیح المسائل مرجع تقلیدمان را باز کنیم، آن احکامی را که حرام دانسته‌اند، انجام ندهیم و به امور واجب جامه عمل بپوشانیم. در حالی که خود این کار مقدمه‌ای می‌خواهد. دین ما غیر از واجب و حرام، سه حکم دیگر هم دارد؛ مستحب، مکروه و مباح. چه‌بسا خیلی از مستحبات، انسان را به بهتر ادا شدن احکام واجب می‌رساند و با انجام کارهای مکروه، محرمات گریبانگیرمان می‌شود. 

مطالعه و جمع‌بندی دستورات اخلاقی دین، ما را به یک عامل مشترک برای منشأ شهوات انسانی می‌رساند که عالم ربانی، ملامحسن فیض کاشانی در کتاب اخلاق حسنه به آن اشاره کرده است. به راستی منشأ شهوات چیست؟

منشأ اصلی گناهان انسان، نه دروغ است و نه ریا. نه غیبت است و نه تهمت. نه زناست و نه بخل و حسد و کبر و عجب. اصلا خود اینها گناه هستند. باید به دنبال عاملی گشت که اینها از آن عمل حاصل می‌شود .

دلیل گناهان چیست؟ چه چیزی قبل از گناه اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود انسان به گناه کشیده شود و خدای ناکرده دامنش به حرام الهی آلوده شود؟ چه چیزی باعث نقض اخلاق می‌شود و ما را از مسیر سعادت دور می‌کند؟

جواب این سوالات آن‌قدرها هم دور از ذهن نیست. بزرگان دین و مربیان اخلاق پاسخ را به ما داده‌اند. قبل از آنها نیز روایت‌های زیادی از ائمه معصومین(علیه السلام) در جواب این سوالات به ما رسیده است. جالب آنکه این دلیل به ظاهر کوچک و بی‌اهمیت به خودی خود جزو محرمات نیست ولی سرپیچی از دستور خداوند باری تعالی محسوب می‌شود و مقدمه‌ای می‌شود برای نابودی دنیا و آخرت انسان.

با یک نگاه ساده به زندگی خودمان، می‌توانیم بفهمیم چه کاری، ما را سست اراده می‌کند و مقدمه‌ای می‌شود برای ناتوانی در انجام احکام دین.

رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید من از سه خصلت برای امتم بیم دارم: پرخوری، پرخوابی و پرحرفی. پیرو واقعی و کسی که ادعای مسلمانیش می‌شود، هم باید شکمش را نگه دارد و هم زبانش را. اگر توانست این دو را حفظ کند، دینش را حفظ کرده است

جواب این است: پرخوری؛ همین شکم، یکی از اعضای بدن انسان عامل اصلی و منشأ بسیاری از گناهان است. چه کسی باورش می‌شود که یک کار مباح اگر به کاری مکروه بدل شود، انسان را به ورطه گناه می‌کشاند. غذا خوردن یکی از کارهای مباح است. این عمل بعضی مواقع مستحب و بعضی مواقع واجب می‌شود. حال اگر همین کار به حد افراط برسد، می‌شود مکروه و چه بسا برای اولیای خدا گناه نیز محسوب شود. 

دلیل اینکه شهوت شکم، منشأ تمام شهوات است؛ این است که انسان برای هضم غذا نیاز به نوشیدن آب دارد و در نتیجه آب خوردن زیاد، خواب‌آلودگی بر انسان چیره می‌شود و پرخوابی انسان را از انجام احکام دین باز می‌دارد و انجام ندادن واجبات، اراده انسان را سست کرده و زمینه را برای وسوسه شیطان آماده می‌کند. آن‌گاه است که نفس طغیانگر انسان از نفس مطمئنه‌اش پیشی می‌گیرد و خدای ناکرده نتیجه‌اش می‌شود گناهان صغیره و اصرار بر گناهان صغیره، گناهان کبیره را درپی دارد و انجام‌دهنده گناهان کبیره عادل نیست و به انسان عادل نمی‌توان اعتماد کرد. پشت‌سرش نماز ندارد و از جندالشیطان است.

ولادت حضرت محمد (ص)

این طومار بلند، نتیجه پرخوری بود. رسول اکرم(ص3لی الله علیه وآله) می‌فرماید من از سه خصلت برای امتم بیم دارم: پرخوری، پرخوابی و پرحرفی. پیرو واقعی و کسی که ادعای مسلمانیش می‌شود، هم باید شکمش را نگه دارد و هم زبانش را. اگر توانست این دو را حفظ کند، دینش را حفظ کرده است.

اولین گناه انسان نیز برمی‌گردد به شکم. آنجایی که قرآن کریم در آیه 121 سوره مبارکه طه می‌فرماید: «تا بالاخره از آن درخت خوردند و لباس از بدنشان فرو ریخت و عورتشان نمودار شد.

از این آیه این‌گونه می‌توان استنباط کرد که سرمنشأ تمام شهوت‌ها، شکم است و حتی شهوت جنسی نیز از ناحیه شکم ظاهر می‌شود و به دنبال آن، شهوت دنیاطلبی، مال‌دوستی، جاه‌طلبی، غرور، عجب و دیگر صفات رذیله پدید می‌آید. و وقتی انسان جاه‌طلب شد، حسود می‌شود و به ریا و تفاخر مبادرت می‌ورزد که نتیجه آن می‌شود ستمگری. در قرآن کریم می‌خوانیم: خداوند ظالمین را دوست ندارد و چه چیزی بدتر از اینکه خداوند کسی را دوست نداشته باشد.

چه بسیار شنیده‌ایم که مولای متقیان و اصل اخلاق، حضرت‌علی(علیه السلام) فرمود: دو لقمه قبل از سیر شدن از غذا خوردن دست بکشید و همین دستور کوچک، هدایتگر انسان است، اگر بخواهد. این سخن به سالک می‌گوید هیچ‌گاه به اندازه‌ای شکم را پر نکن که سیر شوی. آدم سیر از گرسنه خبر ندارد و هرچه بلاست از همین سیری و پرخوری عایدت می‌شود.

راه عملی برای به خدا رسیدن را فرستاده خدا می‌دهد. همه سفارشات اخلاقی به یک طرف و این سخن به طرف دیگر. رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: وقتى اشتها دارى غذا بخور و وقتى هنوز اشتها دارى دست از خوردن بشوى. که عمل به این سخن، سعادت و سرپیچی از آن، شقاوت دنیا و آخرت را به دنبال دارد

و به راستی که دشمن انسان، شکمش است. اوست که منشأ گناهان دیگر است که اگر کنترل نشود، موجب هلاکت انسان می‌شود و کدام استاد اخلاقی است که از شکم سخن به میان نیاورد و در دستوراتش حرفی از پرخوری یافت نشود.

از دیگر ائمه نیز احادیث و روایت‌های زیادی نقل شده است که این نشان‌دهنده اهمیت کم‌خوردن در مسیر سعادت است. بر همه کس مبرهن است که هر یک از ائمه اطهار پزشکی حاذق و هر کلامشان دارویی شفابخش بود برای اهل ایمان. امام ‌رضا(علیه السلام) فرمود: اگر مردم در خوردن به کم بسنده مى‏داشتند، بدن‏هایشان متعادل بود. و چه دستورالعملی بهتر از این؟

کدام نماز شبی است که با شکم پر خوانده شود؟ آیا هیچ نماز یومیه دلچسبی هست که با دل سیر خوانده شود؟ امام‌ صادق(علیه السلام) می‌فرماید: نزدیک‏ترین حالت بنده به خداوند ‌، هنگامی است که شکم وى سبُک باشد. ، هر چه هست، در کم خوردن است.

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: آن که غذا کم خورَد، معده‏اش سالم بماند و صفاى دل یابد و هر که پرخور باشد، معده‏اش بیمار و قلبش سخت شود.

بسیاری از ما هنگام بیماری به دکتر مراجعه می‌کنیم و بیشتر از او می‌پرسیم: چه بخوریم! حال آنکه طبق فرمایش رسول مکرم اسلام، علاج بیماری نخوردن است. حضرت در سخنی گهربار می‌فرماید: مادرِ همه داروها ، کم‏خورى است.

در نهایت باید گفت راه عملی برای به خدا رسیدن را فرستاده خدا می‌دهد. همه سفارشات اخلاقی به یک طرف و این سخن به طرف دیگر. رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: وقتى اشتها دارى غذا بخور و وقتى هنوز اشتها دارى دست از خوردن بشوى. که عمل به این سخن، سعادت و سرپیچی از آن، شقاوت دنیا و آخرت را به دنبال دارد.

منبع : وبلاگ عطر زندگی

 

 

4 / 5 / 1391برچسب:, :: :: نويسنده : سید احسان حسینی

4 / 4 / 1391برچسب:, :: :: نويسنده : سید احسان حسینی

 

غیرتمند نسبت به مقدسات از کودکی

امام هادی علیه السلام

 

 

 


ادبو اولادکم علی حب النبی واَهْلِ بَیْتِهِ وَ عَلى قِراءَةِ الْقُرانِ ؛فرزندانتان را به سه چیز ادب كنید: عشق به پیامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خواندن (غرر الحكم، ح 448)

 

ویژه نامه خورشید هدییا نقی،  ای مهربان مظلوم!

از مدینه به سامرایت کشاندند تا آزارت دهند، مزار منورت را ویران کردند تا حرمت را بشکنند، اما من: از هر کس و هر چیز که بیزار و دل آزرده باشم و هر مرام و مسلکی که زندگی کنم، با تمام وجودم دوستتان دارم به شما عشق می ورزم و هرگز به فطرت مادری ام پشت پا نمی زنم!

سرور مظلومم! امام علی النقی!

هر سال اگر در روز شهادتتان لباس مشکی بر تن نمی کردم، امسال یاد غربتت، مظلومیتت، لبخندهای مهربانت و صدای دعایت که با زهر کینه توزان خاموش شد در شب و روز شهادت لباس عزا خواهم پوشید تا همه بدانند که:

تا واپسین لحظه ی زندگیم با محبت تو زندگی خواهم کرد.  

 

 

***

این مقاله به مناسبت دفاع از حریم ملکوتی امام هادی علیه السلام  به شما خوانندگان محترم تقدیم می گردد.

از امیرالمومنین علیه السلام(1): خوشا به حال كسى كه محبّت ما اهل بیت در قلب او رسوخ داشته باشد، ایمان در قلب چنین كسى ثابت‏تر از كوه احد در مكانش خواهد بود. و هر كس كه دوستى ما در قلب او جاى نگیرد ایمان در قلب او مانند ذوب شدن نمك در آب ذوب مى‏شود.(ترجمه از اسرار آل محمد علیهم السلام، ص: 516).

 

کودکان و ارتباط با اهل بیت (علیهم السلام)

اگر کودکان را دوست دارید به آنها رحم کنید و راه سعادت ابدی را به ایشان نشان دهید. این، بیشترین حقی است که هر کودکی بر گردن والدین خود دارد. اگر محبت پیامبر و اهل بیتش را در قلب کودک نهادینه کنید و او را با این خاندان به گونه ای آشنا کنید که همیشه در مقابل ایشان و مکتبشان سر تسلیم و تواضع فرود آرد، به حقیقت به مهم ترین وظیفه ی والدینی خود عمل کرده اید. زیرا در این صورت راه یک عمر درست زیستن را به او نمایانده اید. اما اگر نسبت به این مسئله بی تفاوت، بی توجه، غافل و ... باشید، هر کاری برای آنها بکنید کار مهمی نکرده اید.

کودکی که با عشق به حضرت علی و اولاد علی زندگی می کند، هر چند به راه خطا رود همیشه به اصلاح و هدایت او امید هست. زیرا نقطه ی عطفی در پرونده زندگی او هست که هر وقت به آن رو کند با انرژی فوق العاده ای او را به راه راست هدایت خواهد کرد. دوستدار اهل بیت ممکن است غافل و عاصی باشد، اما گمراه و سرگردان نخواهد بود. او درست و غلط و خوب و بد را می شناسد و هرگاه پرده ی غفلت را کنار زند دست از خطا برخواهد داشت. چنین کسی انسان پستی نخواهد شد. او همیشه یک ترمز قوی برای سقوط در دره ذلت و پستی خواهد داشت.

 

چگونگی ایجاد محبت اهل بیت در دل کودکان

تا قبل از هفت سالگی روح و روان کودک همچون زمین بکری در اختیار والدین است. والدین هر عشق و نفرتی را به آسانی می توانند در دل کودکان جای دهند. اما بعد از سپری شدن این دوران، والدین، تنها تاثیر گذاران و سلطان قلب کودکان نیستند. از این به بعد معلم، دوست، همکلاسی و ... هم در ضمیر کودک صاحب اثر می شوند. امام صادق با توجه به مکتب انحرافی زمانش که مرجئه بود می فرماید: در یاد دادن حدیث به فرزندان خود شتاب ورزید پیش از آنكه مرجئه‏ در تعلیم آنان بر شما سبقت‏ گیرند.

بنابراین پایه های اصلی تربیت را باید در این دوران بنا کرد. اما این دوران ،به هیچ وجه دوره ی آموزش کلاسیک نیست. آموزشهای دوره اول زندگی یک کودک، تنها در صورت غیر مستقیم بودن، مطلوب است.از جمله ی این آموزشها، در زمینه ایجاد حب اهل بیت علیهم السلام، عبارتند از شرکت دادن کودکان در مجالس مذهبی مناسب با تحمل و حوصله کودک، استفاده از محصولات فرهنگی محبوب و خوش محتوا با مضمون دینی، ادب و اهمیت والدین نسبت به این مسئله طوری که کودک آن را درک کند، جشن گرفتن در موالید و عزاداری در مصائب اهل بیت هر چند به صورت سبک و مختصر در خانواده و...

کودکی که می بیند مادرش برای حل مشکلات زندگی ،به اهل بیت متوسل می شود، کودکی که می بیند پدرش برگه نوشته ای را در کوچه و محل عبور، به خاطر آنکه نام یکی از ائمه بر روی آن است بر می دارد، می بوسد و آن را برای احترام در جیب پیراهنش می گذارد تا به جای مناسب انتقال دهد، قطعا نسبت به اهل بیت بی تفاوت و بی علاقه نخواهد ماند.

 کودکان باید محبت به ائمه و تاسی به ایشان در امور عملی زندگی را عملا در زندگی پدر و مادر ببینند و گاهی از روی تقلید، گاهی از روی علاقه به ایشان اقتدا کنند تا کم کم ضرورت آن را با نیروی عقل درک کنند و قلبا و عمدا به این روش و منش خو کرده و بر آن باقی بمانند. دنیای امروز ما به اندازه ای با سرگرمی های متنوع بیهوده آمیخته است که اگر کودک را رها کنید و نسبت به احساس و ادراک او بی تفاوت باشید، بعید است خود به خود از لابلای این آشفته بازار راه راست  را پیدا کند و دستش به دامان بزرگان آسمانی برسد مگر اینکه خدا به او عنایت ویژه ای بکند.

 

بنابراین کودکان را قبل از آنکه بزرگ شوند و به بیهوده وقت گذراندن و بی هدف زندگی کردن عادت کنند به راه راست هدایت کنید و تداوم یک عمر آن را با ایجاد و تقویت محبت اهل بیت تضمین کنید.

کودک و تربیت دینی

 

اما یادتان باشد اشتباه بعضی از قدیمی ها را مرتکب نشوید و کودکانتان را پنج امامی بار نیاورید. بزرگی می گفت ما شیعیان تنها در شمارش به دوازده امام اشاره می کنیم اما عملا نسبت به پنج امام معرفت داریم و برای ایشان از عواطفمان خرج می کنیم. این امامان شامل حضرت علی ، امام حسن ، امام حسین ، امام رضا و اما زمان علیهم السلام هستند. خوشا به حال آنانکه هر روز زیارت ائمه مخصوص آن روز را با ترجمه می خوانند و کودکانشان را با همه ی ائمه آشنا می کنند و لااقل در ایام ولادت و شهادت هر کدام از آن بزرگواران در شناخت و معرفت نسبت به آن امام معصوم تلاش می کنند. این انصاف نیست که این ائمه هم چنان که نزد دشمنان دین مظلوم بودند در جامعه شیعیان هم مظلوم باشند . باید کودکان را نسبت به امامان چنان با غیرت بار بیاوریم که کسی جرات توهین به امامان و مقدساتشان را پیدا نکند.

از خود این سوال را بپرسیم که برای شناساندن دهمین امام فرزندم به او چه کارهایی کرده ام؟آیا تا به حال نام زیبای امام هادی ،حضرت علی النقی را برای او بر زبان جاری کرده ام یا داستانی از زندگی او برای فرزندم تعریف کرده ام؟!

 

1. لِمَنْ رَسَخَ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فِی قَلْبِهِ لِیَكُونَ الْإِیمَانُ أَثْبَتَ فِی قَلْبِهِ مِنْ جَبَلِ أُحُدٍ فِی مَكَانِهِ وَ مَنْ لَمْ تَصِرْ مَوَدَّتُنَا فِی قَلْبِهِ انْمَاثَ الْإِیمَانُ فِی قَلْبِهِ كَانْمِیَاثِ الْمِلْحِ فِی الْمَاء

(كتاب سلیم بن قیس الهلالی، حدیث اربع ،ص: 831).

 

2.  «عن ابی عبد اللَّه علیه السّلام قال: بادروا أولادكم بالحدیث قبل أن یسبقكم إلیهم المرجئة.

الكافی 6/ 47».

 منبع:تبیان

4 / 3 / 1391برچسب:, :: :: نويسنده : سید احسان حسینی
 

 

ای پنـجـمیـن امـام، یـا بـاقـرالعلـوم     بر رفعـتـت سلام، یا باقرالعلوم

ای حضرت کریم، ای فضل تو عمیم     وی رحمت تو عام، یا باقرالعلوم

وقتی که خواسته باشی از بزرگ‌ترین انسان‌های تاریخ و دین، ذکر نام کنی، قلم ناتوانت قادر به نوشتن نیست، چه رسد به اینکه بخواهی از آفتابی درخشان یاد کنی که شکافنده دانش‌های بشری است.

حضرت امام محمد باقر (علیه‌السلام)، پنجمین خورشید ولایت آل رسول، بنا به خواست و مشیت پروردگار، آنچنان از دریای علم بیکران الهی بهره‌مند بود، که ایشان را باقرالعلوم به معنای شکافنده علم‌ها می‌شناختند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این امام همام، فقط در زمینه علم و دانش شناخته شده نبوده‌اند، و به روش‌های مختلف، مردم را به عبادت خداوند یکتا و ترویج نیکی‌ها دعوت می‌کردند که از جمله این موارد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آن بزرگوار، یارانش را به همدردی و برادری و نیز یاری مسلمانان سفارش می‌کرد و می‌فرمود: «دوست داشتنی‌ترین کارها نزد خدا این است که مسلمانی، شکم مسلمانی را سیر کند، غمش را بزداید و دینش را ادا کند».

خداوند دنیا را به دوست و دشمن خود می‌دهد، اما دینش را فقط به دوست خود می‌بخشد. بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، ج 2، ص (215)
 
 
2 / 3 / 1391برچسب:, :: :: نويسنده : سید احسان حسینی

 

حضرت آیت الله العظمی بهجت«قدّس سرّه» در فرمایشاتی در مورد وصیت حضرت فاطمه زهرا می‌فرمایند:«این كه حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ بعد از آن همه مظلومیت، در حال احتضار وصیت نمود كه شبانه دفن گردد،(1) كار عجیبى بود كه نظیر كار پیغمبران ـ علیهم السّلام ـ است؛ زیرا كار كسى كه نزاع كند و مغلوب شود و كشته و شهیده گردد و علیه او قضاوت بشود و آن همه بلاها را ببیند، و با این حال راهى را پیدا كند كه خود را مثل غالب جلوه دهد و غالب بودن خود را به دیگران نشان دهد، به كار پیغمبران و اعجاز شباهت دارد، راهى كه فكر بشر از فهم آن عاجز بود و آن این كه وصیت نمود بدون تشییع شبانه دفن گردد. 

اگر دستگاه حكومت و خلافت به فكرشان مى رسید كه حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ چنین كارى را مى خواهد بكند، به منزل آن حضرت وارد مى شدند و از انجام آن جلوگیرى مى كردند. 

بعد از دفن نیز راهى جز نبش قبر آن حضرت نبود كه حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ از آن جلوگیرى نمود و نتوانستند كارى بكنند. 


حضرت زهرا(س) در وصیت‌شان فرمودند: ای علی! میت در چنین لحظه هایی.... 

«وقتى من وفات كردم على جان تو غسل و كفن مرا به عهده گیر و بر من نماز بگزار و مرا درون قبر گذاشته دفنم كن و خاک را بر روى قبر من ریخته مساوى كن و بر بالینم رو به روى من بنشین و زیاد قرآن بخوان و دعا كن ، زیرا در چنین لحظه هایى میت به انس گرفتن با زندگان محتاج است من تو را به خدا مى سپارم و درباره فرزندانم سفارش به نیكوكارى دارم.» (2) 

از آخرین دعاهای بانوی دو عالم 

اسماء همسر جعفر طیار، نقل مى كند: در لحظه هاى پایان عمر حضرت فاطمه زهرا(س )، متوجه آن بزرگ زنان عالم بود. ابتدا غسل كرد و لباس ها را عوض كرد و در خانه مشغول راز ونیاز با خدا شد. 

جلو رفتم ، فاطمه (س ) را دیدم كه رو به قبله نشسته ، و دست ها را به سوى آسمان برآورده ، چنین دعا مى كند: پروردگارا! به حق پیامبرانى كه آن ها را برگزیدى ، و به گریه هاى حسن و حسین در فراق من ، از تو مى خواهم گناهكاران شیعیان من و شیعیان فرزندان مرا ببخشایى.(3) 


مقام معنوى فاطمه زهرا علیهاالسلام 

رهبر فرزانه انقلاب در سخنانی در مورد مقام معنوی حضرت فاطمه زهرا(س) می‌فرمایند:این چه دانش والایى است؟ این چه معرفت و حكمت بى نظیرى است كه خداى متعال به یک زن در سنین جوانى مى بخشد؟ این مقام معنوى حضرت زهرا علیهاالسلام است . این مسائل معنوى تا حدود زیادى به فضایل علمى ارتباط پیدا مى كند. ارتباط پیدا مى كند به آن چه كه از تلاش ‍ فاطمه زهرا علیهاالسلام ناشى مى شود. (4) 

توسلی عجیب به فاطمه (س) 
یكى از طلاب فاضل و مورد وثوق تعریف مى كند: زمانى كه در نجف اشرف مشغول تحصیل بودم ، یك روز در ماه مبارك رمضان ، طرف عصر غذایى براى افطار خود تهیه كرده و در حجره گذاردم و بیرون آمده و در را قفل كردم . پس از اداى نماز مغرب و عشا و گذشتن مقدارى از شب براى صرف افطار برگشتم به مدرسه . چون به در حجره رسیدم دست در جیب نموده ، اما كلید را نیافتم . داخل صحن مدرسه را خوب گشتم و از بعضى طلاب كه در مدرسه بودند سوال نمودم ، اما باز هم كلید پیدا نشد. به علت گرسنگى و نیافتن راه چاره سخت پریشان شدم . از مدرسه بیرون آمده ، متحیرانه به سوى حرم مطهر مى رفتم و به زمین نگاه مى كردم . ناگاه مرحوم حاج سید مرتضى كشمیرى (اعلى الله مقامه ) را دیدم . سبب حیرتم را پرسید؛ مطلب را عرض كردم ، پس با من به مدرسه آمد و نزد حجره ام فرمود: معروف است كه نام مادر حضرت موسى كلید قفل هاى بسته است . پس چگونه نام نامى حضرت فاطمه علیهاالسلام چنین اثرى نكند؟ آن گاه دست روى قفل نهاد و ندا كرد: یا فاطمه كه ناگهان قفل باز شد. 

ذکر کثیر چیست؟

امام صادق علیه السلام درباره آیه اذكروا الله ذكرا كثیرا مى فرماید: من سبح تسبیح فاطمة علیهاالسلام ، فقد ذكر الله الذكر الكثیر. كسى كه تسبیح فاطمه زهرا علیهاالسلام را بگوید، خدا را به ذكر كثیر یاد كرده است (و به فرمان خداى متعال در این آیه شریفه عمل كرده است ). 


دنیای ما نبوده برازنده شما// هجده نفس،زمین شده شرمنده شما 

از عرش آمدی و زمین آبرو گرفت 
باید برای بردن نامت وضو گرفت 
نور قریش! تا که تویی صاحب دلم 
غرق خداست شعب ابی طالب دلم 
عمرت نفس نفس همه تلمیح زندگی ست 
حرفت چراغ راه و مفاتیح زندگی ست 
از این شکوه،ساده نباید عبور کرد 
باید مدام زندگی ات را مرور کرد 
آیینه ای و سنگ صبور پیمبری 
در هر نفس برای پدر مثل مادری 
اشک شما عذاب بهشت است، 
خنده کن 
لبخندت آفتاب بهشت است، 
خنده کن 
دنیای ما نبوده برازنده شما 
هجده نفس 
زمین شده شرمنده شما 
آیینه ای نهاده خدا بین سینه ام 
حس میکنم مزار تو را بین سینه ام (سید حمیدرضا برقعی) 


برای توسل به حضرت فاطمه(علیهاالسلام) نماز و زیاراتی ذکر شده است که با انجام آنها می توان گام هایی را در جهت نزدیک شدن به حضرت برداشت. 

نماز حضرت زهرا(علیهاالسلام) 

نماز حضرت زهرا(علیهاالسلام) دو ركعت است؛ بدین صورت كه در ركعت اول بعد از حمد 100 مرتبه سوره قدر و در ركعت دوم بعد از حمد 100 مرتبه سوره توحید خوانده مى‏شود.

نماز استغاثه به حضرت زهرا (علیهاالسلام) 

در مفاتیح الجنان روایت ‏شده است كه: هر گاه حاجتى دارى دو ركعت نماز به جاى آور و پس از سلام سه مرتبه تكبیر بگو و پس از آن تسبیحات حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را بگو، آنگاه به سجده برو و صد مرتبه بگو: «یا مولاتى یا فاطمةُ اغیثینى‏» ، سپس جانب راست صورت را بر زمین(مُهر) بگذار و همان ذكر را صد مرتبه بگو، سپس جانب چپ صورت را بر زمین(مُهر) بگذار و صد مرتبه همان ذكر را بگو و حاجت ‏خود را بخواه، به خواست ‏خداوند حاجتت ‏برآورده مى‏شود.

روز زیارت مخصوص حضرت زهرا(علیهاالسلام) 
در روایات، هر یك از روزهاى هفته و ساعات شبانه روز به نام یكى از معصومین( علیهم السلام) نامگذارى شده و براى هر روز و هر هفته با توجه به همین نامگذاری ها، ادعیه و اعمالى بیان شده است . 

از بین روزهاى هفته، روز یكشنبه متعلق به امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (علیهماالسلام) مى‏باشد و از بین ساعات شبانه روز، ساعت آخر شب؛ نزدیك اذان صبح، متعلق به فاطمه زهرا(علیهاالسلام) است. زیارت مخصوص حضرت زهرا (علیهاالسلام) در روز یكشنبه چنین است: 

«السلام علیك یا ممتحنة امتحنك الذى خلقك قبل ان یخلقك لما امتحنك به صابرة و نحن لك اولیاء مصدقون و لكل ما اتى به ابوك صلى الله علیه و آله و اتى به وصیه علیه السلام مسلمون و نحن نسئلك اللهم اذ كنا مصدقین لهم ان تلحقنا بتصدیقنا بالدرجة العالیة لنبشر انفسنا بانا قد طهرنا بولایتهم علیهم السلام.» (7) 

نمیرید، مگر آن كه مسلمان باشید! 

حضـرت زهـرا(س) در آن سخنزانـى معروفـش در مسجـد فـرمـود: خـداونـد ایمـان را بـراى تطهیـر شمـا از شـرك قـرار داد، 

و نماز را براى پاك شدن شما از تكبر، 

و زكـات را بـراى پـاك كـردن جـان و افزونـى رزقتان، 

و روزه را براى تثبیت اخلاص، 

و حج را براى قوت بخشیدن دین ، 

و عدل را براى پیراستن دلها، 

و اطاعت ما را براى نظم یافتن ملت، 

و امـامت مـا را بـراى در امـان مـانـدن از تفرقه، 

و جهاد را براى عزت اسلام، 

و صبر را براى كمك در استحقاق مزد، 

و امـر به معروف را بـراى مصلحت و منـافع همگـانـى ، 

و نیكـى كـردن به پـدر و مـادر را سپـر نگهدارى از خشـم ، 

و صله ارحام را وسیله ازدیاد نفرات، 

و قصاص را وسیله حفظ خون ها، 

و وفـاى به نذر را بـراى در معرض مغفـرت قـرار گـرفتـن ، 

و به انـدازه دادن تـرازو و پیمـانه را بـراى تغییـر خـوى كـم فـروشـى، 

و نهى از شـرابخـوارى را بـراى پـاكیزگـى از پلیـدى ، 

و دورى از تهمت را بـراى محفـوظ مـاندن از لعنت، 

و تـرك سـرقت را بـراى الزام به پـاكـدامنى ، 

و شـرك را حـرام كـرد بـراى اخلاص به پـروردگـارى او ، 

بنابـرایـن ، از خـدا آن گـونه كه شایسته است بتـرسید و نمیرید، مگر آن كه مسلمان باشید، 

و خـدارا در آنچه به آن امر كرده و آنچه از آن بازتان داشته است اطاعت كنید، 

زیرا كه "از بندگانـش ، فقط آگاهان، از خـدا مـى ترسند."( سـوره فاطر آیه28 ) (8) 

توصیه ای برای عموم مردم 

حضرت آیت الله وحید خراسانی در فرمایشاتی مکرر و با تاکید به مساله با اهمیت اقامه عزا در روز شهادت و حرکت دسته های عزاداری توصیه فرمودند. معظم له در پاسخ به سوالی درباره آغاز و پایان ایام فاطمیه بیان فرمودند که از روز ۱۳ جمادی الاول شروع می شود تا روز ۳ جمادی الثانی که تعطیل است و اوج سوگواری در آن روز است که توجه به آن روز سیره بزرگان از فقهایی همچون میرزای نایینی و مرحوم آخوند خراسانی بوده است. 

همچنین فرمودند در روز قیامت که یوم الحسره و روز افسوس و پشیمانی است، همه آنها که مسیری جز مسیر اهل بیت را برگزیدند، انگشت ندامت خواهند گزید و آرزو می کنند که ای کاش از مدت عمر خود برای خدمت به آستان ائمه طاهرین به خصوص مادر مظلومه شان بهره می بردند. 

ایشان ضمن توصیه ای برای عموم مردم می فرمایند:اول: تلاوت روزانه سوره یاسین و هدیه کردن ثواب آن به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها). 

دوم: آغاز ختم قرآن به صورت روزانه به هر میزان که میسر است و هدیه کردن آن به امام عصر علیه السلام . که بر اساس حدیث صحیح و معتبری بشارت داده شده که کسی که چنین هدیه ای به امام زمان علیه السلام می دهد (و هو معه)یعنی به مقام معیت با آن بزرگوار می رسد. 


1.بحار الانوار، ج 49، ص 192؛ اقبال الاعمال، ص 623؛ عیون اخبار الرضا، ج2، ص187؛ نهج الحق، ص270؛ رسالة حول حدیث « سخن معاشر الانبیاء لانورّث »، ص 28. 

2-بیت الاحزان ، ص 176. 

3-ذخائر العقبى ، ص 53. 

4- سخنرانى مقام معظم رهبرى در تاریخ 25/9/71. 

5-معانى الاخبار، ص 193. 

6- مفاتیح الجنان، انتشارات فاطمة الزهرا، . ص‏423 . 

7- مفاتیح الجنان، انتشارات فاطمة الزهرا، قم، ص‏91 . 

8-احتجاج طبرسى ، ص 99، چاپ سعید. 
 

منبع:برنا

7 / 2 / 1391برچسب:, :: :: نويسنده : سید احسان حسینی

 

مهدی بیا کمک کن جدّ مطهــرت را ..... بیــــرون ببر ز خانه تابـــوت مادرت را

سری دوم پیامک های ویژه ی شهادت حضرت فاطمة الزهرا(سلام الله علیها) رو  در ادامه ی مطلب مشاهده نمائید..

 


ادامه مطلب ...
1 / 2 / 1391برچسب:, :: :: نويسنده : سید احسان حسینی

شهادت بی بی دو عالم، حضرت فاطمة الزهرا(سلام الله علیها) رو خدمت امام عصر(ارواحنا له الفدا) مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و شما فاطمیون گرامی تسلیت و تعزیت عرض می کنیم..

تو این پست، مجموعه ای از پیامک های ویژه ی شهادت حضرت فاطمة الزهرا(سلام الله علیها) رو جمع آوری کردیم که انشالله مورد استفاده ی شما قرار بگیرن..

جهت مشاهده ی پيامك ها به ادامه مطلب مراجعه کنید..



ادامه مطلب ...
1 / 2 / 1391برچسب:, :: :: نويسنده : سید احسان حسینی

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به نام یگانه هنرمند هستی، سلام، به وبلاگ « زندگی باطعم سیب » « Living with apple flavor » خوش اومدین لطفا با نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب یاری فرمایید. با تشکر
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 46
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 47
بازدید ماه : 46
بازدید کل : 29420
تعداد مطالب : 64
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1